09-01-2006

Laissez-moi (een aanrader)


Ben al een tijdje bezig in het boekje : Laissez-moi van Marcelle Sauvageot.


Ik lees het in het Frans, en luister terzelfdertijd naar Fanny Ardant die het boek voorleest.



Twee maal Frans, het luisteren geeft echt een meerwaarde aan het boek.
Dat komt natuurlijk ook door de zachte stem van Fanny Ardant!

Het verhaal zelf is moeilijk te vatten in een lezing, veel woorden begrijp ik niet onmiddellijk. Maar ik geniet van de manier waarop ze zijn geschreven en wat ze willen zeggen.

Frans is zoveel anders en zachter dan het Nederlands...

Een triestheid en zachtheid op het zelfde moment, over leven, liefde, vrienschap, zielsverwantheid of geestelijk gelijk staan, hersenspinsels,...

Prachtig geschreven, en zeer ontroerend gebracht door Fanny Ardant... perfecte literaire en artistieke combinatie!

Ik denk dat ik het kan herlezen en herbeluisteren tot ik het volledig begrijp. Wanneer dit boekje uit is, ligt Lettres à un jeune poète te wachten, van Rainer Maria Rilke, maar in het Frans vertaald door Grasset en verteld door Catherine Deneuve (ook uitgbracht bij des Femmes).
Alleen de juiste Franse vertaling van het boek moet ik nog zien te pakken krijgen!

meer info over de audiocd van laissez-moi kan je vinden op: http://www.desfemmes.fr/biblio_voix/ardant_sauvageot.htm
het boek is uitgegeven bij Phébus en heeft als isbn: 2-85940-962-9

3 opmerkingen:

  1. A wie tre bien. Catharine Deneuve .... zucht wat een vrouw. Heb je de film 8 Femmes gezien? Leuke/mooie film beetje in musicalstyle gemaakt. Jammer dat je geen gastenboek hebt. Maar zo gaat het ook. Lieve groeten van Nathalie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goe bezig , en studeren ?

    Gr Pol

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nathalie: Yes ik heb hem gezien, !

    dePol:jaa, merci voor de moed hoor,...
    TOET!

    BeantwoordenVerwijderen