10-04-2006

MUSE numéro une

Wim Sonneveld

1917-1974




Nederlandse Cabaretier, behorende tot de Grote
Drie: Wim Kan, Toon Hermans en inderdaad de andere Wim (Sonneveld).



lyrisch, vrolijk, ernstig, triest, angstig, schmieren, warm, mime, chansons, lief grotesk, liefdevol, eigenwijs, mimiek, privé leven, geinigheid, publiekstrekker, jong talent, genieten, ...


Wim Sonneveld werd vaak bijgestaan door een groep (jonge) talenten. Deels plukte hij ze zelf uit andere gezelschappen, deels kwamen ze naar hem toe en deels behoorden ze tot zijn vaste vriendengroep. Namen als Conny Stuart, Corrie van Gorp, Inna van Faasen, Friso Wiegersma, Harry Bannink, Willem Nijholt, Lia Dorana, Hetty Blok, Albert Mol, Joop Doderer, Michel van der Plas, Annie M.G. Schmidt, Hella Haasse, Huub Janssen, Marijke Merckens, e.a.




Ik zag hem voor het eerst met een oog, weinig aandacht voor 'historisch' op Canvas. Tot ik een toffe stem hoorde een gerinkel en gelach... het lied "Nikkelen Nelis" (zij kon het lonken niet laten) werd gebracht door een fijne elegante man. Wat een gezicht wat een stem wat een uitstraling en fijnmaker! Ik bleef al gauw verder kijken en dacht: onthouden die man! En zo ontstond een zoektochtje en geniettochtje naar Wim Sonneveld. Ik zing wel bijna elke dag een refreintje, een strofe of een deuntje van een van zijn liedjes... op de fiets, wanneer ik wakker word, in de douche, tijdens een saaie les,...


bij m'n linken vind je 2 sites naar Wim Sonneveld. Verder nog informatie op Wikipedia,waar je overigens over veel van eerder genoemde artiesten beknopte informatie vindt.

3 opmerkingen:

  1. yeah da zijn de beste , diegenen die ge per toeval ontdekt.
    kheb dat onlangs gehad toen ik breakfast at tiffanys zag en daar na nog een andere film met wonderbaarlijk stralende audrey hepburn zag.
    :) rrr sexy vrouw was dat toch :)
    btw , ben terug van reis dus kga weer vollenbak den blog knn lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik dacht al, waar blijven Barry's goedgemutste woorden...

    en waar ben je dan wel naartoe geweest?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. schotland , kameraden gaan bezoeken en den toerist uitgehangen :p

    BeantwoordenVerwijderen