23-04-2006

Inspirerend boek

Ik lees het boek:
"Montmarte heeft echt bestaan"

geschreven door Guus Luijters en uitgegeven bij 521.

De schrijfstijl is niet zo bijzonder, maar de inhoud is wel tof!


Het artiestenleven der auteurs, musiciens, beeldende vormers, straffe madammen en danseurs.


Periode: 1800-1900



Nadat ik in Parijs de DADA tentoonstelling bezocht, ben ik er van overtuigd dat deze kunstperiode 1800-1900 (ruimgezien, ja!) een geweldige inspirerende, humoristische, blagueuse, ook wel douloureuse, maar amai wat een kweetnietwat-euse tijd moet geweest zijn!
Is dit surrealisme? Ja ABSURDisme zeker!



Zo beschrijft o.a. Erik Satie het dag van een muzikant en Alphonse Allais is vooral bekend door zijn 'straffe woordspelingen'
(die hij ook als monochroom schilderde):

"Entendu de mes propres yeux: -C'est étonnant comme les frères Lyonnet se ressemblent ! -Oui, surtout Anatole"


Of: "Récolte de la tomate par des cardinaux apoplectiques au bord de la Mer Rouge" - Alphonse Allais, 1882:






Meer info vind je zeker op:
Le Chat Noir!



Als voorbeeld:




Sans Titre




Je hais les tours de Saint-Sulpice,


Si par hasard je les rencontre,


Je pisse,


Contre


(de Raoul Ponchon)



Mijn dag is weer goed, na zo'n kennismaking met deze stroming, geweldig, echt waar!

5 opmerkingen:

  1. mijn computer was ook even dada (lees gecrashed ) waardoor ik u verhalen wederom moeten missen heb voor een paar dagen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. alle tijd om ze in te halen Barry!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In het Victoria and Albert Museum in London loopt tot 23 juli een tentoonstelling "Modernism; Designing a New World 1914-1939"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mhh hopen dat die tentoonstelling ook belgie aandoet , want ik geraak niet zo direct meer naar londen :/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ook niet, vive la belgique en romantique ... mhh wat zeg ik nu..???

    BeantwoordenVerwijderen